Upravni odjel za zaštitu okoliša i komunalne poslove obavlja upravne i stručne poslove koji se odnose na:
poslove zaštite okoliša i prirode koji su zakonskim i podzakonskim propisima stavljeni u nadležnost, a od područnog (regionalnog) su značaja za zaštitu okoliša i prirode, gospodarenje otpadom, unapređenje stanja okoliša i održivi razvoj,
izradu i provedbu dokumenata iz područja zaštite okoliša, zaštite prirode, kao i dokumenata interventnih mjera u okolišu, osiguravanje dostupnosti podataka iz djelokruga zaštite okoliša, prirode i gospodarenja otpadom, osiguravanje podataka za informacijski sustav zaštite okoliša Republike Hrvatske, uz verifikaciju podataka u e-bazi Registra onečišćavanja okoliša,
utvrđivanje zahtjeva, kao tijelo s posebnim ovlastima, u postupku izrade prostornih planova na području Županije te davanje mišljenja u postupku donošenja prostornih planova po pitanju usklađenosti zahtjeva s nacrtima konačnih prijedloga istih,
donošenje rješenja (dopuštenja) i utvrđivanje uvjeta zaštite prirode i potvrda za zahvate u zaštićenom području te provođenje prethodne i glavne ocjene prihvatljivosti za zahvate na području ekološke mreže,
sudjelovanje u postupcima strateških procjena utjecaja na okoliš, planova, programa i strategija na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini, nadzor nad provedbom postupka strateške procjene utjecaja na okoliš, planova, programa i strategija na lokalnoj razini te provedba prethodne i glavne ocjene prihvatljivosti za ekološku mrežu planova, programa i strategija na lokalnoj razini,
provedba postupaka procjene utjecaja zahvata na okoliš i ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš iz nadležnosti Odjela te sudjelovanje u postupcima procjene utjecaja na okoliš koje provodi nadležno ministarstvo,
izdavanje dozvola za gospodarenje otpadom iz nadležnosti Odjela, izdavanje prethodnih suglasnosti na prijedloge Planova gospodarenja otpadom jedinica lokalne samouprave,
koordinacija poslova oko financiranja udruga iz područja zaštite okoliša i prirode,
stručno sudjelovanje u radu Županijskog operativnog centra za provedbu Plana intervencija kod iznenadnog onečišćenja mora u Dubrovačko-neretvanskoj županiji te poslovi Tajništva istog,
poslove praćenja stanja, proučavanja i pripreme prijedloga programa razvitka mreže objekata komunalne infrastrukture od značaja za više jedinica lokalne samouprave,
poslove organiziranja i koordiniranja izvođenja kapitalnih investicija izgradnje objekata od posebnog značaja za Županiju,
uređenje uvjeta i načina obavljanja javnog prijevoza na županijskoj razini,
izdavanje i vođenje upisnika izdanih dozvola za županijskog linijskog javnog cestovnog prijevoza putnika,
koordinaciju i rad Županijskog savjeta za sigurnost prometa na cestama,
predlaganje mjera u cilju bolje povezanosti otoka s kopnom,
donošenje pojedinačnih akata kojima rješava o pravima, obvezama i pravnim interesima fizičkih i pravnih osoba,
drugostupanjski upravni postupak po žalbama na upravne akte jedinica lokalne samouprave sukladno općim i posebnim propisima, osim ako posebnim propisima nije utvrđena nadležnost drugog tijela Županije,
poslove izrade nacrta općih i drugih akata iz djelokruga rada Odjela,
predlaganje i kandidiranje projekata i obavljanje stručnih poslova vezano za programe Europske unije i Republike Hrvatske iz djelokruga rada Odjela,
poslove pripreme analitičkih i drugih stručnih materijala o pitanjima iz djelokruga rada Odjela,
druge poslove utvrđene posebnim zakonom, drugim propisom, aktom Županijske skupštine i Župana
te povjerene poslove državne uprave koji se odnose na:
izdavanje prethodne suglasnosti na prometni elaborat za postavljanje prometne signalizacije i opreme na javnim cestama,
izdavanje licencije za obavljanje djelatnosti unutarnjeg javnog cestovnog prijevoza, licencije za obavljanje autotaksi prijevoza, licencije za obavljanje kolodvorskih usluga, licencije za obavljanje agencijske djelatnosti u cestovnom prometu, licencije za iznajmljivanje vozila s vozačem te izdavanje rješenja o prijavi prijevoza za vlastite potrebe; izdavanje izvoda iz prijave prijevoza za vlastite potrebe; donošenje rješenja u stvarima koje se odnose na izdavanje znakova pristupačnosti na ime osobe s invaliditetom;
izdavanje rješenja o ispunjavanju uvjeta za obavljanje pogrebničke djelatnosti,
obavljanje poslova u izdvojenim mjestima rada u svezi primanja i izdavanja pismena, njihove evidencije i dostave u rad, obrade, korištenja, otpremanja, čuvanja, izlučivanja i predaje drugom nadležnom tijelu,
druge poslove utvrđene posebnim zakonom, drugim propisom, aktom Županijske skupštine i Župana.